VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLMÄNHETEN
Ett så kallat VMA – ja, det skulle jag också kunna kalla detta inlägg.
Får jag ett par minuter och 16 sekunder av din tid? Minuterna för att berätta om hur jag ser att vi redan nu kan påbörja att STOPPA REKRYTERINGEN AV POJKAR till kriminalitet. Sekunderna för att visa hur jag ser att det hänger ihop med lyckad HUNDTRÄNING.
När jag deltar i LÄXHJÄLP i Husby i Järvaområdet möter jag underbara och kunskapstörstande barn. Många är pojkar. De kommer efter skoltid för att de verkligen vill lära sig mer om matte, hur svenska språket fungerar och så vidare. När jag frågar dem om deras drivkrafter svarar de att de vill känna sig duktiga, ”få ett bra jobb” och att få BERÖM.
När jag åker hem till innerstaden sedan, sju stationer med tunnelbanans blå linje till Fridhemsplan, möter jag andra barn. Många är pojkar. De är inte alls underbara att möta. De har inte varit på läxhjälp. Men de har också drivkrafter.
När jag arbetade som åklagare i Järvaområdet spenderade jag många timmar med unga kriminella pojkar i Solna tingsrätt. När jag frågade dem om deras drivkrafter svarade de SNABBA PENGAR.
Jag hoppas att de pojkar jag möter i läxhjälpen ska ha kvar sina drivkrafter och inte byta ut dem till SNABBA PENGAR. Men att bara hoppas på det?
Sverige behöver agera! Sverige behöver se till att SNABBA PENGAR inte ska vara en realistisk drivkraft för barn. SNABBA PENGAR ska inte vara möjligt för unga pojkar att uppnå.
Men det är möjligt att uppnå i dag. Det är en realistisk drivkraft.
Och Sverige kan agera! Sverige kan sätta igång att arbeta mot detta redan NU. Sverige kan nationellt, brett och offensivt sätta igång att använda alla de regler som redan finns med syfte att återta brottsvinsterna från de kriminella. De här brottsvinsterna som i dag tjänar som en av drivkrafterna för unga pojkar att välja fel väg.
Det är obegripligt för mig att detta inte redan görs så offensivt som det faktiskt går.
Det är till exempel mycket oklart för mig att det Metodstöd som finns – och som har funnits sedan september 2020 – ännu inte används fullt ut.
Avsändare till det är följande (ganska tunga) aktörer: Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten, Polisen, Kronofogden, Skatteverket, Försäkringskassan och Tullverket.
Och vet du att dessa aktörer kan byta information med varandra genom att använda den så kallade generalklausulen. Hur man gör det framgår också av Metodstödet.
Jag vill inte förenkla för mycket och jag menar inte att ”gå på pengarna” är enda lösningen. Men jag tror att det är en start. Och jag tror att om vi sätter igång NU med att ta tillbaka det som i dag är en drivkraft till att bli kriminell kommer fler av pojkarna på läxhjälpen att ha kvar sina fina drivkrafter.
Hur detta hänger ihop med lyckad hundträning? För att den också har med drivkrafter att göra. Hur får jag en hund att sluta göra fel och börja göra rätt? Genom att hitta hundens drivkraft och använda den i all träning.
Se gärna på filmen här nedan – den är 16 sekunder lång. Varför tror du till exempel att min hund gör detta? Utan ett enda kommando.
Tack för din tid!